A Határtalanul Program keretében tesznek látogatást Felvidékre a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda hetedikes diákjai, akiknek – tanáraik kérésére – a Felvidék Ház vezetője, Mács Ildikó mesélt a Felvidékről, a külhoni magyarokról és arról, az összetartozás erősítését miként is támogatják a Magyar Házak, ezen belül a Felvidék Ház. Miskolci házunkat két nap alatt három hetedikes osztály, az iskola összesen 101 diákja látogatta meg, Czagáné Iván Noémi, Bialkó Mónika és Varga Péter kíséretében. A 7.a, 7.b, és 7.c osztályos tanulók hatalmas érdeklődéssel követték a személyes élményekben gazdag előadást, hiszen Mács Ildikó maga is a Felvidékről származik.
Erről a tanárok a következőket írták:
„Tavaly azért pályáztunk, hogy az idén 7. évfolyamos tanulók. eljussanak a Magyarországtól elcsatolt, magyar lakta területekre és ott megismerkedjenek a magyar történelemhez tartozó emlékekkel és az ott élő magyarokkal.
A három osztály együtt pályázott és sikeresen megnyertük a Felvidékre benyújtott programunkkal. A kirándulás állomásai: Betlér, Krasznahorkaváralja, Rozsnyó, Várhosszúrét, Szepesváralja, Lőcse, Késmárk, Szádelői völgy. A gyerekek hallottak már a trianoni békeszerződésről, de nem érezték át, hogy mit is jelentett az elcsatolt területeken élő magyaroknak ez a papíron meghozott embertelen döntés. A szervezésben segítő utazási iroda munkatársa Szilágyi Mónika ajánlotta a Felvidék Házat és a szakmai igazgatót, Mács Ildikót, aki hiteles és valós történetekkel érzékenyítheti a gyermekeket, ebben a témában. Igazat mondott! A három osztály külön – külön időpontban látogatott el Ildikóhoz, ahol olyan meghitt és hangulatos környezet fogadta a gyermekeket és az őket kísérő osztályfőnököket, ami megalapozta a beszélgetéseket. Személyes, megható történetei mély érzéseket és gondolatokat indítottak el mindenkiben. A gyerekek visszajelzései, később megfogalmazott kérdései bizonyítják, hogy megragadta őket ez a téma és nagyon várják, hogy a program során megismerhessék a magyar történelem csodálatos és lenyűgöző emlékeit. Köszönjük a Felvidék Háznak a varázslatos és családias hangulatú helyszínt, Mács Ildikónak pedig a személyes és szívbe markoló történeteit.”
A tanárok természetesen megkérdezték a diákokat is arról, mit gondolnak a hallottakról, milyen érzéseket ébresztett bennük az előadás?
Íme a hetedikesek véleménye:
-Jó beszélgetés volt! Nagyon kemény volt, akkor nekik az élet. Kitagadták őket és ők még mindig megbecsülik, hogy magyarok.
-Nagyon érdekesek és szomorúak voltak a sztorik.
-Meghatódtam!
-Élvezetes és érdekes volt az előadás. Tetszett, hogy a családja történetét mutatta be Ildikó néni.
-Megindító volt.
– Az előadás felkeltette az érdeklődésemet, mert nem volt monoton és unalmas.
-Jó volt a Felvidékről beszélni!
-Érdekes volt az előadás, egyre jobban várom a kirándulást!
-Tetszett, izgalmas volt, hogy Ildikó néni családja ennek részese volt és sok olyat hallottam, amit még nem.
-Nekem nagyon jó érzés volt hallani, hogy a határon túli magyarok is ennyire hazaszeretők!
-Megdöbbentő volt, hogy vannak olyan emberek, akik kint ragadtak az országból.
-Dühítő volt hallani, hogy elnyomták a felvidéki magyarokat.
-Kissé szomorú, hogy a régi, nagy hazánkból milyen apró lett. Sajnálom a „ külföldön „ élő magyarokat!
-Jó volt olyan embertől hallani a Felvidékről, aki onnan származik.
-Nekem tetszett, lehetett hallani a beszédből az érzéseket és így hangulatosabb volt!
-Sok érdekességet hallottam és jó történeteket, ezért tetszett!
-Szomorú volt, de sokat megtudtam az előadás alatt!
-Érdekes információkat kaptam! Gazdagabb lettem!
-Nekem tetszettek a történetek és elég mozgalmas volt! Engem megérintett és már várom a felvidéki programot!
-Számomra megdöbbentő volt, hogy miként bántak a határon túli magyarokkal.
-Ha azok az írók és művészek is mind előttünk lennének, akikről hallottunk, mennyivel gazdagabb lenne a magyar kultúra!
-Megdöbbentő és érdekes tapasztalás volt. Hihetetlen, hogy mennyi embert érintett a trianoni békesz.erződés. Érdekes történeteket osztott meg Ildikó néni. Amint lehetőségem nyílik rá, bemegyek a könyvtárba és kikölcsönzöm majd elolvasom az említett könyveket.
-Alig várom, hogy lássam azokat a helyeket, amikről hallottam. El sem hiszem, hogy ez egyszer mind Magyarország része volt.
Hát eddig a „gyerekszáj”.
Óriási élmény volt számomra is a velük val találkozás.
Látni a feszülten figyelő diáksereget, miközben a légy zümmögését is meg lehetett volna hallani.
Jó és megható érzés volt a diákok sorait olvasni.
Érezni, hogy megérintettem őket, s ahogy egyikük le is írta, gazdagítottam a tudásukat azzal, ami a tankönyvekből kimaradt.
Az a könnycsepp pedig, amit az egyik fiú szemében láttam, a legcsodálatosabb visszaigazolása volt annak, hogy megértették milyen szörnyű csapást jelentett Trianon azoknak a magyaroknak akiken átlépett a határ!
A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra, azaz a Határtalanul a nemzeti összetartozás operatív programja. Keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.