Mint arról nemrég beszámoltunk, a Határtalanul Program keretében külhonba látogató diákoknak, egy rendhagyó történelemóra keretében meséltünk a Felvidékről, a Kárpát-medencében élő magyarokról és arról, az összetartozás erősítését miként is támogatják a Magyar Házak, ezen belül a Felvidék Ház. Nagy örömünkre, a diákokkal történt találkozóknak jó visszhangja lett, ugyanis ismét felkérést kaptunk egy ismeretterjesztő beszélgetés megtartására, ezúttal a Kazinczy Ferenc Magyar-Angol Tanítási Nyelvű Általános Iskolától. A negyven kisdiákot és kísérő tanárukat, Csengő-Kocsor Juditot ezúttal is a Felvidék Ház vezetője, Mács Ildikó „vitte el” egy személyes élményekkel teli, történelmi utazásra.
A látogatás után az iskola tanára és a diákok levélben számoltak be a találkozóról. Ebből idézünk:
„40 gyerekkel látogattunk el a Miskolci Kazinczy Ferenc Magyar -Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából. Mács Ildikó szakmai igazgató rendhagyó történelem órájáról már hallottam a lányomtól, aki a Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumba jár. Mivel én is viszek egy csoportot a Határtalanul program keretében, úgy gondoltam, hogy egy ilyen előadást a mi tanulóink is meghallgathatnának a trianoni békediktátum hatásairól.
Bár mi nem a Felvidékre látogatunk el, mégis fontosnak tartom, hogy a gyerekek ismerkedjenek meg a határon túli magyarok életével, érzéseivel, hogy bele tudják magukat képzelni a helyzetükbe, hiszen több millió magyar emberen – ahogy a szakmai igazgató mondta – „lépett át a határ”.
A program a Felvidék Házban kezdődött, ahol megismerkedhettünk a Ház sokszínű tevékenységével, majd a Miskolci Galériában folytatódott, amely helyet biztosított nekünk, s ahol nagyon kellemes és családias volt a hangulat.
Mács Ildikó szavait nagy figyelemmel hallgatták a tanulók. Egy hagyományos történelem órán többnyire csak a tényekkel ismerkedhetnek meg a gyerekek, de egy ilyen alkalommal, személyes tapasztalatok és élmények megosztásával sokkal közelebbinek érezhetik ennek a békediktátumnak a következményeit.
Néhány gondolat arról, hogy milyen hatással volt a gyerekekre ez az előadás:
- Jó volt az, hogy Ildikó néni saját tapasztalata által tudhattuk meg azt, hogy milyen is volt amikor elcsatolták a területeket.
- Érdekes volt az egész.
- Nekem nagyon tetszett az előadás. Szerintem érdekes volt. Sok mindent megtudtam a hazámról ebben az előadásban.
- Érdekes volt, meghatott a helyzetük.
- Felkeltette a figyelmem, nagyon meghatott. Majdnem sírtam.
- Érdekes volt hallani, hogy mennyire elutasítóak a szlovákok a magyar szlovákokkal.
- Érdekes volt hallani Ildikó néni beszámolóját arról, hogy ő hogyan élt annó magyarként Pozsonyban. Szavai igazán tanulságosak voltak.
- Nagyon sajnáltam azokat az embereket, akiket kizártak és elitéltek. Ők semmi rosszat nem csináltak és nem az ő hibájuk, hogy kizárták őket. Nem érdemelték meg, hogy szekálják, elítéljek és utálják őket.
- Megható, jobban elkezdett érdekelni a töri.
- Szerintem elgondolkodtató volt és hasznos.
- Olyanról is volt szó, amiről törin nem volt.
- Hasznos volt, hogy egy olyan ember mesélt, aki tudja az egészet, és meghatóan adta elő. Elkezdett érdekelni, szerintem jó volt. Megéri elmenni.
- Szerintem nagyon jó volt, érdekes volt a történek, jó volt tudni a régi eszményekről, dolgokról, nem volt unalmas, felpörgető volt a történet.
- Érdekes volt szerintem. Jobban elkezdett érdekelni a régi történetek miatt. Kíváncsi lennék, milyen volt akkor átélni ezt. Bár nem lehetett túl jól.
Köszönjük ezt a lehetőséget. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy látogasson el a Felvidék Házba, ez az előadás ráébreszti az embert arra, hogy milyen fontos a magyarságunk megőrzése” – írja az osztály véleményét tolmácsoló Csengő-Kocsor Judit.
Előző, rendhagyó történelenóráinkról itt olvashatnak: